Soffletardags

sxrt
 
Vi håller på att planera vårt blivande vardagsrum för fullt. Det lutar åt att vi ska satsa på två 3-sitssoffor för att fylla ut rummet och samtidigt ha sittplats för flera.
 
Någon som har erfarenhet av sofforna Kivik eller Karlstad från IKEA? Hur blir dom med tiden? Får man vad man betalar för? Blev nämligen glatt överraskad när jag såg priset men är inte lika imponerad över färgvalen... För det här med vitt och barn? Har ni några andra prisvärda tips tar jag tacksamt emot. För mig ska en soffa vara mjuk och inbjudande, så skinnsoffor är för mig big no no!
 
Hade jag haft obegränsad budget hade jag inte tackat nej till soffan ovan, två Le grand air från RUM21. Love at first sight.  
  
Personligt | |
#1 - - Emmy:

Vi har nog tänkt två Kivik-schäslonger till allrummet ihop till en "liggsoffa" och då menar jag djup myssoffa och inte på det andra sättet hehe.. Man kan ju köpa andra överdrag från bemz. Är jättenöjd med vårt i 100% linne från Bemz till soffan i vardagsrummet. Vad priset landar på då vet jag inte men värt att kolla upp kanske? Kram

Svar: Haha försök inte lura mig Emmy. ;) Jag har spanat in överdragen där nu och de är absolut ett alternativ. Gillade den i linne men då sprang de genast iväg pengamässigt. När man ändå ska ha två liksom... Tack för dina alltid så grymma tips! Kram
Camilla Larsson

#2 - - Anna:

Soffan på bilden är en riktig dröm. Har du fler bilder från bygget inifrån?

Svar: Visst är det mysfaktor på den! Nej de är bara ett skal just nu.
Camilla Larsson

#3 - - Anonym:

Varför köper ni inte en till av den fina ni har? :)

Svar: Känns som onödiga pengar. Blir mycket dyrare än att köpa två helt nya från IKEA. :)
Camilla Larsson

#4 - - Mikaela:

Vi sålde nyligen vår vita Ektorp hörnsoffa som hängt med i många år och bytt ut till en Kivik med schäslong i grått (gråspräcklig) och vi är nöjda än så länge.Aldrig mer vit soffa med småbarn.Man får tvätta i ett om det inte ska se allt för taskigt ut.

Svar: Tack för input! Har också tänkt på att tvättmaskin får gå i ett om man ska hålla de snyggt. Grått blir ju aldrig solkigt på samma vis som andra färger kan bli. Kram
Camilla Larsson

#5 - - Kajsa:

Mamma och pappa har en Karlstad med klädsel Isunda grå, riktigt snygg och stilren tycker jag! :)

Svar: Får spana in färgen live på varuhuset. :) Men lutar nog mer åt en Kivik. Puss
Camilla Larsson

#6 - - Stephanie :

Hej! Vi har Karlstad soffa med vitt skinn, den är super och lätt att göra rent✨ Har haft den i 4år. Lycka till med letandet. Trevlig helg!

Svar: Kan tänka mig att de är supersmidigt att torka av och snyggt med vit soffa. Lutar åt en grå i tyg för oss. :) Tack detsamma! Kram kram
Camilla Larsson

#7 - - sofieoalex:

Hej :) Vi har nyligen köpt en Karlstad 2-sits soffa. Köpte en mörkgrå, ska ha den på ovanvåningen som en mys-soffa till Alex och hans kompisar. Hade Eketorps vita i tyg tidigare, inte smidigt med barn och svart katt ;) Nere har vi en ljusare gråspräcklig. Perfekt färg då inget syns hihi. Lycka till i letandet. Kommer bli snyggt vad det än blir! Kram fina du

Svar: Haha, kan bara tänka mig! Grått brukar vara bra och praktiskt när de gäller de mesta. Jag gillar egentligen den grå vi har idag så vi kör nog vidare på en grå även nästa gång. Tack snälla du! Kram och fin kväll!
Camilla Larsson

#8 - - Sandra:

Vi har haft en Karlstad 3 sits i ca fem - sex år. Givetvis syns det på kuddarna att den är "nedsutten". Får puffa och vrida på alla kuddar/dynor titt som tätt. För de pengarna som den kostade kan man väl inte förvänta sig mer egentligen. Är överlag väldigt nöjd med den men är sugen på en ny... ;)

Svar: Tack, det låter ju lovande! :) Velar fram och tillbaka mellan den och Kivik. Tror både håller samma standard, otroligt prisvärda soffor. Jag är van att hålla på att ändra soffkuddar då våran är i dun och behöver puffas till. Trevlig kväll!
Camilla Larsson

#9 - - Sofie:

Jag som då arbetar på IKEA ;) säger Kivik pga att du kan bygga om eller till den. Jag är inte heller mycket för skinn, kan dock sakna vår vita Arild soffa från IKEA för just färgen men inte att sitta i. Vi köpte den när den precis kom och jag tycker än idag om att titta på den men ångrar ändå inte att vi köpte en tygsoffa. Vår soffa är från Bellus. Det företaget kan jag också rekommendera finns många olika varianter och tyger, vår heter Lazy. Men jag tycker om Kivik för att den är prisvärd och skön och sitta i och jag hade gärna haft en Kivik i vitt :) Kramar

Svar: Men jaaa tack, tips från coachen, det gillar vi! :) Perfekt med någon som jobbar på IKEA och kan dess fördelar. ;) Jag tänker mig två 3-sits med armstöd? Vilken grånyans är finast? Jag skulle tänka mig vitt men inte sambon.
Stor kram
Camilla Larsson

#10 - - Åsa:

Hej Camilla!
Jag har en Kivik soffa tre-sits vit. Såå nöjd! Lätt att ta av och tvätta, och håller verkligen och känns inte alls något nersutten. Jag va lite anti ikeas soffor till en början ( priset oroade lite, så jag tänkte att det kan ju inte hålla alls länge) . Men jag är fortfarande supernöjd över vit soffa och ska slå till på en en-sektion också, fyller bra med platser då man kan sitta två i den. Gud jul och hoppas du blir klokare av tipset! :)

Svar: Hej Åsa!
Visst blir jag klokare när ni är så många som tipsat och är positiva, toppen!!! Jag skulle gärna ha vitt men Niclas är emot. Tänker som du att det finns tvättmaskin samt att det inte är så dyrt att köpa ny klädsel om man skulle ledsna.

God Jul till dig också och jättetack för din kommentar! Kram
Camilla Larsson

#11 - - Liza:

Hej Camilla!

Vi står också och velar mellan en Kivik soffa eller en dyrare variant som har finare klädsel. Vilken grå nyans har ni spanat in på Kivik soffan? Ska man ha armstöd eller inte? Behöver lite råd :)

Kram

Svar: Heej!
Jag tänker nog med armstöd, får för mig att det ser bättre ut när vi ska ha två mittemot varandra men utan är också väldigt fint! Jag velar mellan Isunda grå som jag tycker ser finast ut på bild, jag tror dock att Orrsta ljusgrå kan vara finare i verkligheten än på hemsidan. Måste se färgerna live på IKEA. Lycka till med ert val! :)

Kram
Camilla Larsson

#12 - - Mikaela:

Kan passa på att tipsa om att just Isunda grå inte är är maskintvättbar utan måste kemtvättas.Det är den vi har.Opraktiskt med barn men vi gillade den bäst.

Svar: Tack för ditt tips!! :) Trevlig kväll!
Camilla Larsson

#13 - - Victoria:

Vi har Karlstad 3sits med schäslong från Ikea i färgen Isunda grå, tvättade till och med klädseln för första gången förra helgen och det gick jätte bra!

#14 - - Victoria:

Ska tillägga att jag tvättade den hemma i maskin i 30 grader och den blev ren och fin!

Svar: Toppen, tack för ditt tips! Blir lite klokare efter era kommentarer. Jättetacksam!
Kram
Camilla Larsson

#15 - - Maria:

Hej! Vi är jättenöjda med vår Kivik soffa i vitt skinn, perfekt med en ljus soffa som går att torka av när man har barn. Mysigare med tyg, men går att mysa till denna soffa med mysiga kuddar o pläd.

Svar: Kan tänka mig att det är jätte smidigt och fräscht! Har man ljus soffa och barn måste det nästan vara skinn men jag är fortfarande inte lika övertygad över mysigheten. Måste nästan bli övertygad med en bild. Hihi! Kram
Camilla Larsson

Upp