Den blommar

 
Lyckan i att ett ekollon slagit rot. Så vansinnigt mycket finare min ekollonvas blev nu. Tack Jenny! 
 
Hur gör man då? Plocka fler ekollon, gärna i oktober då de är extra lämpliga. Lägg ekollonen i en skål med vatten, efter 3-6 veckor bör de ha börjat gro. Placera då ett ekollon med grodden ner i det vattenfyllda Ekollonglaset. Efter ytterligare 3-6 veckor senare spirar en späd ekplanta. Undvik direkt solljus då glaset kan ha bränneffekt. Fakta hämtat från Svenskt tenns hemsida där du också kan köpa den söta lilla vasen för 150 kr.   
Personligt | |
#1 - - S:

åh, så fint. Jag plockade en massa ekollon i oktober som jag hade tänkt ha fixa till och ha i granen men kom aldrig till skott. Om jag bara vetat det här då ☺️

Svar: Haha! Du får göra ett nytt försök till hösten! :)
Camilla Larsson

#2 - - JUNITJEJ:

Häftigt!

#3 - - Sara:

Jättefint! Har själv likadant hemma, men hittar ingen info om hur man ska göra efter ett den "slagit ut" så att säga? Vet du om man ska plantera den i kruka när den slutat växa i vasen?

Svar: Hej Sara! Ja precis, plantera om den i kruka, Jag tror min är såpass stor att man kan göra det nu.
Camilla Larsson

#4 - - Sandra/ My own backyard:

Hej Camilla! Jättefint med ekollonet i. Jag vet att den är till för det ändamålet men jag har själv aldrig testat det. Brukar ha små snittblommor i mina :-)
Fin blogg (jag har precis hittat hit).
Allt gott!

Svar: Tack snälla! Jag har precis som dig haft andra blommor i tidigare, funkar bra det med. :) Vad kul, välkommen hit!
Camilla Larsson

#5 - - biggeros:

Men så söt liten vas för ett ekollon=)

Svar: Visst, tack! :)
Camilla Larsson

#6 - - Robex Lundgren:

coolt

#7 - - Ljuvliga Drömmar:

Väntar på att mitt ekollon ska slå ut!! :)

Svar: Visst blir det fint! Hoppas snart!
Camilla Larsson

#8 - - Matilda:

Åh så fint!!

Svar: Tack!
Camilla Larsson

#9 - - Annster:

Så fint :)

Svar: Tack Annster!
Camilla Larsson

#10 - - frida käld:

Åh va roligt! 😄

Upp