Himmelska biskvier

 
Min vän och kollega är en riktig hejare på att baka. Dessa biskvier sopar banan på allt gott jag ätit i bakväg så ska ni baka något, gör dessa!
 
BISKVIER
 
Botten 
250 g mandelmassa
1 1/2 dl socker
2 st äggvitor
 
Smörkräm
500 g smör
3 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker
4 äggulor
200 g frysta hallon
 
Garnering
600-800 g vitchoklad
Några droppar rapsolja
 
Gör såhär:
 
Blanda mandelmassa och socker i en mixer och ha i lite av äggvitan itaget tills det blir en krämig smet. Spritsa ut smeten på bakplåtspapper, lika stora som du vill ha dem. (Dessa är gjorda lite större än en femkrona) Sätt in i ugnen på 170 grader i 15 min. Låt svalna.
 
Koka upp hallonen och sila bort kärnorna och försök tryck ur all vätska ur hallonen. Låt svalna. Blanda smör, florsocker, vaniljsocker, äggulor och hallonsaften till en slät smet och ställ i kylen i 30 min. 
 
Bred ut smeten på bottnarna med en kniv för att få den spetsiga formen. Ställ in i kylen i 30 min.
 
Smält den vita chokladen i ett vattenbad och ha i några droppar rapsolja. Låt den vita chokladen svalna innan du börjar doppa biskvierna, låt stelna. 
 
Recept | |
#1 - - Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

mumms

Svar: Helt fantastiska!
Camilla Larsson

#2 - - sussi:

Går dessa att frysa in?

Svar: Ja det går jättebra! :)
Camilla Larsson

#3 - - Anonym:

Hej! Hur många biskvier kommer det av denna sats?

Svar: Hej! Jag tror det blir ca 40 st små biskvier. Mvh
Camilla Larsson

Upp